Spelutbildningar

Arkitektur i spel

taggar: inga

Vikten av att förmedla textur, ljus, känsla av ytmaterial, rörelse, håligheter och rytm i hur man sätter ut fönster och träd. Byggnader och landskap förmedlar karaktär och känsla. Varför är det så få som tänker på det? Av någon anledning är det så många studenter på spelutbildningar som vill bli character artists….men så få som pratar om att de vill jobba med environment.

Jag fick tips om ett mycket intressant på en blogg där någon prövat att ta in en arkitekt att titta på de environment-bilder som grafikerna hade gjort. Arkitekterna fick sedan möjlighet att förändra element i bilder där
de använde sin expertis. Och wow, fantastsikt. Vilken skillnad. Jag är övertygad om att många spelföretag skulle vinna på att ta in en arkitekt då man tar fram miljöer. Eller varför inte en som gör miljöer på teatrar. Om de inte har råd med det skulle jag rekommendera att man tar in en som föreläser om arkitektur. Kanske en byggnadsantikvarie som leder rundvandringar i staden man befinner sig i för att titta på texturer, vinklar och hur ljus används i
byggnader för att få dem mer intressanta.

Jag säger inte att våra kära environment artists är dåliga …vad jag menar är att det finns så mycket där ute som man kan inspireras av. Som en student på The Game Assembly sa till mig häromdagen, ” – Arkitektur och landskap är lika viktiga som figurerna i ett spel. Man kan lägga karaktär i ett hus lika mycket som i spelkaraktär.”

Länken till bloggen The Witness hittar ni här.

Om man inte har råd med det skulle jag med hela mitt hjärta rekommendera denna bok:
Experience architecture av Steen Eiler Rasmussen

Mr Rasmussen pratar om mellanrum och material, ljus och rytmen i trappor…Han sätter ord på det man ser och om man verkligen tar till sig den ger den en helt nytt sätt att uppleva arkitektur. Det är gammal bok och ser lite trist ut men den är helt enormt grym!! Läs den.

I Sverige har vi grymma arkitekter som man kan spana in.
Sigurd Lewerentz
Peter Celsing

Riksbanken i Stockholm. Arkitekt Peter Celsing.

Riksbanken i Stockholm. Arkitekt Peter Celsing.


Gunnar Asplund
Greta Magnusson Grossman
Kiernan House, Hollywood Hills, Los Angeles, Kalifornien, 1951-52.

Kiernan House, Hollywood Hills, Los Angeles, Kalifornien, 1951-52.

Lek med skyskrapor. http://skyscraperpage.com/

Med vänliga hälsningar,
Ann-Sofie Sydow, Utbildningsledare på The Game Assembly i Malmö
Följ oss på Facebook

taggar: inga

Skriv en kommentar

© 2009 Spelutbildningar. All Rights Reserved.

This blog is powered by Wordpress and Magatheme by Bryan Helmig.