Spelutbildningar

Hur tänker man?

Tags: , , , , ,

Jag jobbar för Dataspelsbranschen. En branschorganisation som har spelutvecklare som medlemmar. En stor del av mitt jobb går ut på att träffa ungdomar som ska bli spelutvecklare vilket jag tycker är otroligt roligt. Häromdagen träffade jag en grupp och jag pratade om Dataspelsbranschen, spelutbildning och vikten av att skolorna håller sig fria från illegalt kopierade spel, mjukvara och annat. För mig är det sistnämnda en moralfråga till syvende och en självklarhet sedan 80 % om inte mer av de PC-spel som spelas är piratkopierade. De pengar som branschen går miste om skulle enligt mig kunna gå till fler arbetsplatser i spelbranschen, fler företag och mer pengar till den skapande processen. Jag har läst boken ”Gratis? – om kvalitet, pengar och skapandets villkor” som min kollega Per Strömbäck har varit redaktör för. En bok jag rekommenderar varmt att alla läser.

… Tillbaka till mitt möte med de blivande spelutvecklarna… Efter ett tag var det två som väldigt tydligt poängterade för mig att de laddade ner alla sina spel illegalt samt att den ena var med i Piratpartiet. Ok… Rent tidsmässigt fanns det inget utrymme att kommentera detta. Jag log tillbaka men frågor började hopa sig i mitt huvud. Varför var det viktigt att säga detta till mig? Vad skulle jag göra med den informationen? Och hur tänker de egentligen om sin framtid och hur ska de få ihop pengar till att betala sina studielån? För en sak är säker…det kostar pengar att ta fram ett spel, stort som litet. Hårdvara, mjukvara, licenser, lokal, timlön under utvecklingstiden, timlön under produktionsperioden, studielån, försäkringar, mat osv osv. Varför söker man sig till en utbildning som uppenbarligen samarbetar med en bransch som skulle må mycket bättre av att illegal nedladdning av spel sågs som samma sak som att sno kläder i affären?

Jag är också tacksam för att vi lever i ett land där vi har åsiktsfrihet. Alla får tycka vad de vill.

Jag kan förstå om man som ung uppfattar mig som en del av den vuxenvärld man vill göra uppror emot, kanske ses jag som en del av etablissemanget. Jag har inget problem med att uppfattas som vuxen men det är inget jag går omkring och tänker på att jag är. Jag har inga problem med att alla inte gillar mig…jag kan t o m uppfatta det som en utmaning och vara tacksam över det.

Jag är inte ute efter att starta en debatt om illegal nedladdning … Det är Per så mycket bättre på än vad jag är … Jag undrar bara hur man tänker leva på ett hantverk som man uppenbarligen inte vill ha betalt för att man utövar.

Tags: , , , , ,

20 kommentarer to “Hur tänker man?”


  1. Jonas Sandberg
    on Sep 2nd, 2009
    @ 10:34

    Ja det stämmer, du är en del av etablissemanget. Det hade nog de flesta varit efterman blivit anställd åt den. Pengar betyder mycket min vän. Men innerst inne vet både du och Herr.Pontén hur fel det är det ni gör. Men det är erat jobb så visst. Problemet är att båda sidor har rätt både piraterna och antipiraterna men politikerna har bara lyssnat på en av sidorna. Detta problem kräver förlikning inte överkörning. Bättre tjänster så kommer ingen kunna orka piratkopiera. iaf hade inte jag orkat det om en film eller ett spel hade varit lagligt och bara ett knapptryck bort och billigt framförallt. Ett stort problem är ju såklart ockerpristerna som finns ute. Förmodligen hade det sålt flera 100% mer och 0 % piratkopierande om det varit lätt att köpa en billigt och smidigt.


  2. Jonas
    on Sep 2nd, 2009
    @ 11:04

    Eftersom du inte vill starta en debatt om illegal nedladdning, vill jag poängtera att jag inte heller har den avsikten.

    Varför söker man sig till en utblidning: Kanske för att som du antar vara enda skälet tjäna pengar i framtiden, men det är ju inte omöjligt att man bara vill lära sig något som man tycker är roligt.

    Vad förväntas du göra med informationen: Möjligen var det bara ett uttryck av uppkäftighet, men det är ju också möjligt att den som utnyttjar sin åsiktsfrihet (som vi både tycker om) vill sprida sina åsikter och få andra att fundera runt dem som du gör på denna sida.


  3. Anders Troberg
    on Sep 2nd, 2009
    @ 12:42

    Du gör det vanliga misstaget att anta att ”stängd produkt = pengar”.

    Det måste inte vara så, något som tydligt bevisas av hur stora företag kan leva på Linux och dess ekosystem. Bossen på MySQL har tex vid något tillfälle sagt något i stil med ”Det spelar ingen roll om bara en av tusen betalar, när vi har flera tusen gånger så många kunder”.

    Något som man också bör betänka är fördelarna med öppen utveckling och öppna licenser:

    * Utveckling, speciellt spel, är dyrt idag. Jag är själv utvecklare, jag vet. Med öppen utveckling så får man stöd av frivilliga, man kan bygga på komponenter som andra byggt och på så sätt drastiskt sänka kostnaden.

    * Kvalitet. Som användare har jag ingen möjlighet att granska koden i ett stängt program, och därmed kan jag inte veta om det är säkert. Med en öppen programvara så kan jag göra det. Visst, inte alla användare gör det, men det räcker att några gör det för att kvaliteten ska garanteras.

    * Kvalitet. Face it, 95% av dagens spel är skit. Det är för stora budgetar, så man vågar inte chansa på något nytt, vilket leder till att spelen bara blir lite snyggare kloner av tidigare spel. 95% av de spel jag har har jag ägnat mer tid åt att installera än att spela. Genom att folk kan testa ett spel fritt innan de köper det så får de en chans att utvärdera om det är värt att lägga pengar på eller inte. Man går från ”buy before you try” till ”try before you buy”. Det kommer att leda till att de bra spelutvecklarna får mer pengar, och de dåliga mindre, vilket ger en allmän kvalitetshöjning.

    * Ett stort spelintresse ökar spelandet. Ökat spelande ökar inkomsterna för spelmakarna. Jag tror, utifrån egna erfarenheter och utifrån observationer i min omgivning, att folk är beredda att lägga en viss summa på sin spelhobby. Även om man kopierar så lägger man ungefär lika mycket. Enda skillnaden är att man vet att man lägger pengarna på något bra. Genom att släppa sina spel fritt så når man en större publik, och är spelet bra så kommer folk att betala. Det är dock i sig inget som höjer inkomsterna, men lägg till det att gratis spel sänker ingångströskeln för nya spelare, vilket ökar marknaden. I andra kretsar är detta en beprövad marknadsmodell när man har en produkt man tror på (”Första fixen är gratis!”).

    * Längre livslängd på spelen. Titta tex på Half-Life, en rätt så anonym 3D-shooter som var halvframgångsrik. Vad hände sedan? Några killar snickrade ihop Counter Strike-modden. Pang, Half-Life fick över fördubblad livslängd, utan att det kostat de som gjort spelet ett öre. Jag spelar själv ofta Operation Flashpoint, ett iofs OK spel, men med ringa återspelningsvärde. Vad håller det vid liv? Ju, den lysande CRCTI-modden. På samma sätt så spelar folk fortfarande spel som Morrowind och Oblivion, tack vare att det finns talangfulla människor som gör moddar som håller spelen vid liv. Civilization 4 har till och med tagit in moddar gjorda av fans i officiella supplement.

    * Det är ett roligare sätt att arbeta. För en ekonom så kanske det låter som ett nonsensargument, men tro mig, en utvecklare är tio gånger effektivare när han har roligt. En öppen utveckling ger en helt annan energi, ett helt annat momentum i ett projekt.

    * Det är inspirerande att se vad folk gör av det man gjort. Jag tycker själv att bland det häftigaste som finns är när någon tar ett spel jag gjort och moddar det till något jag aldrig tänkt på. Man får en känsla av ”WOW, det där var fan skithäftigt! Har de gjort det på mitt spel!”. Jag är övertygad om att folket bakom Operation Flashpoint känner så för CRCTI, eller folket bakom Half-Life för Counterstrike, för att inte tala om hur skickliga moddare lyft grafiken i 7 år gamla Morrowind till något som ser imponerande ut idag.

    * Öppen utveckling löser ett av spelbranschens tuffaste problem: Hur testar man spelen mot olika hårdvaruplattformar och mjukvaruplattformar? En spelutvecklare kan inte ha alla upptänkliga hårdvaror och operativsystem, samtidigt så är man väldigt beroende av att arbeta nära till dem. Med en öppen utvecklingsmodell så kan man ge sig den på att någon kommer att testa mot det senast DunkaDunka-ljudkortet på en 8-processors Linuxburk. Hela biten med plattformsoberoende blir lättare av samma skäl, något som spelbranschen historiskt varit usla på.

    * Tänk om. Bygg spelen som en platform, snarare än som spel. Se spelet som ett OS för en viss speltyp, snarare än som ett begränsat spel. Idag är de flesta spel lika inlåsta som de ”fickdatorer” som fanns förr som hade en enkel ordbehandlare, adressregister och inte så mycket mer inbyggt, och som man inte kunde modifiera, men det finns vissa som ser längre. Bethesda gjorde detta med Morrowind och Oblivion, Bohemia gjorde det med Operation Flashpoint, och skickade med verktyg så att folk själva kan utöka spelet. Gör man så så dör inte spelet för att man spelat genom det, eftersom folk ser till att det hela tiden växer, utvecklas och känns nytt och fräscht. Istället för att ha en fotbollsplan med linjer, domare och boll, gör det till ett verktygsset där man har en gräsyta, verktyg för att modifiera den och för att sätta regler. Sedan kan man iofs skicka med ett regelset för fotboll, men lås inte in spelaren i det. Tänk plattform, inte specifikt spel.

    Sist men inte minst: Kopieringen, öppna licenser och öppen utveckling är här för att stanna. Man kan inte blunda och hålla för öronen och hoppas att det ska försvinna, för att det kommer det inte att göra. Man måste välja om man ska förhålla sig till framtiden eller framhålla förr i tiden. Om man stannar i det förgångna och i föråldrade affärsmodeller så kommer man inte att tjäna pengar, det är inget snack om det. Om man däremot anpassar sig efter den gällande verkligheten så har man en chans att tjäna mycket pengar. Bara en chans, inga garantier, men så är det ju alltid. Vissa lyckas, andra lyckas inte, speciellt när omständigheterna förändras så drastiskt, men den totala kurvan kommer att peka stadigt uppåt.

    Som jag tidigare sagt, jag är programmerare till yrket, och jag är speldesigner och spelteoretiker som hobby. Jag är inte rädd för framtiden. Ta av solglasögonen, så ser du att den är ljus.

    Lita på era användare, låt dem bli en del av er utvecklarstyrka och ni kommer att gå starkare ur det hela. Förlorarna är de som likt gamla IBM försöker låsa in sig i sin egen lilla värld (PS/2), medan de som bygger öppna system skakar på huvudet åt dem och kör ifrån dem.


  4. Ann-Sofie Sydow
    on Sep 4th, 2009
    @ 12:43

    Vad roligt att få kommentarer men det var det flera som sa att jag skulle få om jag bara nämnde ordet piratkopiering. Och jag håller med i en hel del kommentarer som skrivs. Jag gillar Linux, jag gillar OP (men jag fick andnöd av att använda Gimp och köpte genast PS igen) och jag har Spotify på min dator…

    Jag vill också ha fler bra spel och jag ser fram mot en ljus framtid då de kommer. Jag kämpar för det på mitt håll med att verka för att vi har bra utbildningar.

    …men som kund anser jag mig inte ha rätten att tala om för en kreatör vilka verktyg han eller hon ska jobba med. Antingen gillar jag det och då köper jag det eller så gillar jag det inte och då köper jag det inte.


  5. Anders Troberg
    on Sep 4th, 2009
    @ 19:24

    Som kund har jag inte rätten att tala om vilka verktyg en kreatör ska arbeta med, men jag har rätten att säga att jag inte köper om jag inte gillar verktygen eller licensen.

    Jag har inte bara rätten att inte köpa, jag utnyttjar den stenhårt. Jag köper inte längre produkter som inte uppfyller vissa krav:

    * Öppen källkod, eller åtminstone ett öppet API eller verktyg för att modifiera/utöka produkten.
    * Öppen licens.
    * Livstidslicens. Jag är fruktansvärt trött på att köpa ett program och sedan, ett halvår senare, behöva betala fullpris för nästa version.
    * Inga nyckelkoder eller andra kopieringsskydd. De krånglar till installationen, förhindrar säkerhetskopior och är en allmän pest.
    * Licensen antingen tillåter fri kopiering eller är åtminstone en site-licens. Jag har många datorer, de får vara nöjda om jag köper en licens, jag tänker inte betala för alla.
    * En aktiv användarcommunity på webben. Jag litar inte på företags support, men jag litar på användarna. En aktiv användarcommunity är dessutom en bra indikation på en bra produkt.

    Ju mer en kreatör närmar sig vad kunden vill ha, desto mer säljer han. Man måste komma ihåg att kreatören är inte enbart artist, han är affärsman också. Många kreatörer gillar inte det, de vill skapa, men man kan inte komma från den ekonomiska verkligheten.

    Det kan i sammanhanget vara intressant att titta på ett projekt jag pysslar med i avsikt att få ärligare programvaror: Ethical Software Design Manifesto

    http://rpglab.net/troberg/pmwiki.php/ESDM/EthicalSoftwareManifesto

    Jag är, som sagt, professionell programutvecklare, och jag har sett hur branschen tar till fultrick efter fultrick. Tanken med manifestet är att skapa en kvalitetsgaranti för mjukvara, ungefär som det finns rättvisemärkta matvaror.


  6. Johan
    on Sep 5th, 2009
    @ 9:55

    Anders, jag kan förstå att du har vissa krav på en produkt för att köpa den – och även om jag inte har samma lista på krav så kan jag förstå att du vill få dina punkter uppfyllda innan du ska investera i mjukvara.

    Dock blir jag lite fundersam kring dina synpunkter angående piratkopiering, jag försöker nu bara förstå dig korrekt. Om du stöter på mjukvara som inte uppfyller dina krav, menar du då att det är ‘rätt’ att du tar en piratkopia av sagda mjukvara?

    Som sagt, jag förstår och accepterar fullt ut att du har en kravlista för att du ska investera pengar i mjukvara – det är väl bara klokt att ha. Men vad händer när mjukvara inte möter dina krav?

    //MVH, Johan


  7. Magnus
    on Sep 5th, 2009
    @ 14:07

    Jag pluggar själv till speldesigner och jag är även piratpartist och piratar även spel (dock inte allt)

    Vad jag har märkt så är det väldigt många av de som går på datorspels utbildningarna idag som laddar ner, jag skulle säga runt 95% av de som går där jag går laddar ner. Men jag ser även en annan utveckling utav de som går utbildningarna. De har förstått den nya tiden så att säga och har förstått att det inte längre fungerar att ta betalt på så vis som man har gjort hittils, detta har även jag insett.

    Branschen måste helt enkelt förnya sig och komma på nya vägar att ta betalt. tex mikro-transaktioner, downloadable content osv osv.

    Jag får även hålla med Anders som säger att 95% av alla spel som görs idag är rent skräp, och detta är ett av skälen till att jag laddar ner spel. Jag vill veta vad det är jag betalar för så därför laddar jag ner och spelar spelet först. Är det sen värt att köpa så köper jag det, dock inte om det är ett av EA’s spel. Skall jag köpa ett spel av EA så måste det vara exceptionellt bra, och skälet till detta är deras syn på DRM och hur man behandlar sina kunder.

    Ett bra exempel på ett spel jag köpt är Demigod, det är ett helt ok spel som är kul att spela OCH det har ingen DRM. jag stödde utvecklarna enbart pga detta, inte pga att spelet var bra utan att det saknar DRM helt.

    Spelare vill inte ha DRM och vi vill veta vad det är vi köper, hade jag tex köpt det nya terminator spelet så hade jag nog gått upp till utvecklaren och kastat det i ansiktet på dem för det är rent skräp. Därför så laddade jag ner det och testade.. och slutade snart att spela det också och köpte det heller inte.

    Och att branschen sen fortsätter tro att de kan förhindra pirater kan jag inte förstå. Piraterna är här för att stanna hur mycket branschen än vill stoppa dem. Vilket är då bäst är frågan. Spendera miljoner och åter miljoner på drm och lobbying för att försöka få till lagar för att stoppa piraterna vilket inte kommer att resultera i nånting.

    Eller att spendera de pengar man använder till DRM och lobbying på att istället utveckla nya vägar att ta betalt och att göra bättre produkter? Valet borde vara rätt enkelt.


  8. Anders Troberg
    on Sep 5th, 2009
    @ 19:06

    ”Dock blir jag lite fundersam kring dina synpunkter angående piratkopiering, jag försöker nu bara förstå dig korrekt. Om du stöter på mjukvara som inte uppfyller dina krav, menar du då att det är ‘rätt’ att du tar en piratkopia av sagda mjukvara?”

    Ofta måste man först testa en kopia för att se om den är värd att lägga pengar på. Det kan brista på punkterna ovan, eller det kan brista på detaljer som att den inte klarar multimonitor (Jag har tex råkat ut för det med Bryce, som placerade arbetsytan precis i skarven mellan fyra monitorer.). Sådant kan man aldrig läsa sig till i systemkraven och man får sällan vettiga svar om man frågar, om man ens tänker på att fråga om alla småsaker som kan strula.

    Men visst, är ett program bra nog så köper jag det, om det är ett köpeprogram.

    ”Jag får även hålla med Anders som säger att 95% av alla spel som görs idag är rent skräp, och detta är ett av skälen till att jag laddar ner spel.”

    Exakt. Jag har varken råd eller lust att plöja genom tiotusenlappar för att hitta ett bra spel.

    ”Branschen måste helt enkelt förnya sig och komma på nya vägar att ta betalt. tex mikro-transaktioner, downloadable content osv osv.”

    Glöm inte ”goodies” som man får i boxen. Bra manualer, diverse prylar. Tex fick jag med en liten löjlig medalj i metall med Hearts of Iron 2, till synes ganska oviktig, men det visar att de gör det lilla extra för sina kunder.

    ”Och att branschen sen fortsätter tro att de kan förhindra pirater kan jag inte förstå. Piraterna är här för att stanna hur mycket branschen än vill stoppa dem.”

    Exakt. De kan välja mellan att göra piraterna till sin största tillgång (tro mig, pirater köper mycket, och de bidrar gärna med utveckling, moddar, idéer och PR) eller till sin värsta fiende. På grund av okunskap så väljer man tyvärr det senare alternativet i en fältänkt befästningstaktik.

    Till och med Bamse visste att bästa sättet att bli av med en fiende är att göra honom till en vän. Och, precis som i Bamse, så lyssnar aldrig Krösus sork på sådana förnuftiga tankar.


  9. Jocce
    on Sep 6th, 2009
    @ 11:55

    Pluggar även jag till speldesigner, och är väl en av de 5% som Magnus pratar om, som köper alla sina spel.

    Förstår inte alls filosofin med att illegalt ladda ned ett spel för att ”testa” det och om det är ”bra” så köper man det. Den logiken finns inte alls i min hjärna, förlåt, men jag tycker det är så fel det bara kan bli. Jag går inte in på ett bageri, smakar på en bulle – om den är god, betalar jag för den, om den är torr och mjölig går jag därifrån. Det finns inte. Att spelutvecklare, de som själva skall jobba/jobbar med detta gör samma sak är för mig inget annat än att skjuta sig i foten.

    Varför inte göra som så många andra – göra research på det spel du vill spela? Testa ett demo, googla, youtuba, läs recensioner, titta på bilder osv. osv. Ser inte alls felet med det.

    Världen kommer inte fungera på det sättet – ”om ni släpper det här gratis så betalar jag om jag är nöjd”.

    Hade egentligen ingenting speciellt att tillföra mer än att jag tycker det är fel inställning ni har och att det känns dumt att försöka förändra branchen bara för att de illegala användarna skall få som de vill. Olagliga saker blir inte mer lagliga bara för att det är många som gör det..


  10. Magnus
    on Sep 6th, 2009
    @ 12:53

    På ett bageri om din bulle inte är god kan du alltid gå tillbaks och kräva en ny etc, och jag kan nästan garantera att du kommer att få en ny. Försök att göra det med en bruten spelförpackning och du säger att spelet sög och att du vill ha tillbaks dina pengar. Sen är det en viss prisskillnad på en bulle, en bulle kostar 8kr, om den smakar skit är det inga större problem. Ett spel kostar dock 500kr och suger det så ja då svider det i plånboken desto mer.

    Det är inte jätteofta idag som man får demos på spel, i alla fall inte som förr i tiden. Men visst gör jag research om de spel jag är intresserad utav. Det garanterar dock fortfarande inte att spelet är så bra som din research/demospelande ger sken av.

    Och saken är den att världen fungerar precis så, enligt statistik så köper de som piratar musik/filmer etc MER än andra gör. Och som jag själv sa, jag stödde en utvecklare just precis på grund utav att det INTE hade några drm skydd på sin produkt.

    Jag tycker det är lite konstigt att de som piratar sina grejjer oftast får en bättre produkt än de som faktiskt köper dem.


  11. Anders Troberg
    on Sep 6th, 2009
    @ 16:06

    ”Varför inte göra som så många andra – göra research på det spel du vill spela? Testa ett demo, googla, youtuba, läs recensioner, titta på bilder osv. osv. Ser inte alls felet med det.”

    Demos förekommer knappt idag, och andrahandsintryck funkar inte i en så personlig sak som spelsmak. Titta bara på alla idioter som klagar på att Hearts of Iron-serien är långsamt, när problemet är att de föredrar en annan sorts spel.

    Köper du en bil som du inte får provköra? Köper du ett hus osett? Köper du kläder utan att prova dem? Köper du golfklubbor utan att provsvinga dem?

    Det är inte acceptabelt att förvänta sig att konsumenterna ska välja produkt efter coola omslag, och det är inte bra för spelkvaliteten i längden.


  12. Johan
    on Sep 6th, 2009
    @ 16:53

    Jag kan inte hålla mig… jag vill egentligen inte in i den här debatten, det är så mycket jag inte håller med om. Men en sak måste väl ändå påpekas gällande demos.

    ”Demos förekommer knappt idag”
    ”Det är inte jätteofta idag som man får demos på spel”

    Nog kan man hitta demos till de flesta spel idag, visst kan ni flamea tillbaka med er lista på alla spel som man inte kan hitta demos till. Men den som orkar leta efter demos, hittar dem oftast. Själv spelade jag demot till Batman för någon dag sen och det blir nog ett köp så fort det släpps till PC.


  13. Jocce
    on Sep 6th, 2009
    @ 23:25

    ”Köper du en bil som du inte får provköra? Köper du ett hus osett? Köper du kläder utan att prova dem? Köper du golfklubbor utan att provsvinga dem?”

    Skillnaden här är att allt det där är lagligt…

    Och jo, demos går att få tag på, andra som har spelet kan säkert låta dig provspela lite och så vidare. Bara för att den olagliga vägen är lättare gör den inte mer ok.

    ”enligt statistik så köper de som piratar musik/filmer etc MER än andra gör”

    Det där tror jag inte ett dugg på. Statistik är väldigt lätt att slänga sig med, och bara för att de kommer från ”pålitliga källor” gör dem inte mer sanningsenliga. Sedan jag slutade med att ladda hem spel har jag köpt minst ett spel i månaden. Magnus nämner den gången han köpte ett spel som om det vore en insats, och bara där säger ”statistiken” annorlunda.

    ”På ett bageri om din bulle inte är god kan du alltid gå tillbaks och kräva en ny etc, och jag kan nästan garantera att du kommer att få en ny. Försök att göra det med en bruten spelförpackning och du säger att spelet sög och att du vill ha tillbaks dina pengar.”

    De flesta spelbutiker köper tillbaka ditt spel, och du får tillbaka någonstans runt hälften skulle jag tro. Poängen är iaf att om du inte är nöjd kan du få tillbaka en del av pengarna.Exemplet med bullen var bara taget ur luften, inget att lägga mer vikt på. Gratisläsning är kanske en bättre jämförelse – man ”stjäl” inte varan i fråga, men man tar ändå informationen utan tillåtelse. När jag läst hela tidningen direkt i butiken finns där ingenting som intresserar mig längre – varför skall jag då köpa den?


  14. Anders Troberg
    on Sep 7th, 2009
    @ 4:56

    ”Skillnaden här är att allt det där är lagligt…”

    Och det är lagligt av en anledning: det behövs. Därför borde det också vara lagligt för programvara. Istället har vi en mransch dominerad av jättar som försöker förbjuda öppna licenser och öppen kod.

    ”Och jo, demos går att få tag på, andra som har spelet kan säkert låta dig provspela lite och så vidare.”

    Demos finns i princip bara för actionspel för dator. Spelar du tex rollspel, strategispel eller konsolspel så är du rökt.

    Att låta någon provspela bryter antagligen också mot någon punkt i licensavtalet…

    Iofs, amerikanska licensavtal är normalt sett inte giltiga i Sverige i vilket fall, eftersom man inte kan läsa dem i sin helhet förrän efter man köpt produkten. I Sverige måste du kunna läsa avtalet innan köp, vilket du inte kan göra i dagens ”inga returer av brutna förpackningar”.

    Testa att få pengarna tillbaka på en Windows-licens du fått med en dator så ser du vad jag menar. Fast de skriver att man har rätt till en full återbetalning om man inte accepterar licensen så får man fightas rejält, troligen med brev från advokater, och man får dessutom ändå bara tillbaka bara en tiondel av produktens listpris.

    ”De flesta spelbutiker köper tillbaka ditt spel, och du får tillbaka någonstans runt hälften skulle jag tro. Poängen är iaf att om du inte är nöjd kan du få tillbaka en del av pengarna.”

    Inte bra nog, när det är så mycket pengar. Dessutom, är det en dålig produkt så ska den inte ha några pengar alls. Så länge som folk fortsätter pumpa pengar in i företag som göra kassa produkter med häftiga omslag så kommer det inte att finna någon anledning att göra bra produkter. Så länge man är tvingad att köpa i blindo så kommer det inte att ske någon förbättring.

    ”När jag läst hela tidningen direkt i butiken finns där ingenting som intresserar mig längre – varför skall jag då köpa den?”

    Du kanske är oärlig, jag är inte det. Självklart betalar man för en bra produkt, man vill ju ha mer sådana produkter.


  15. C-J
    on Sep 10th, 2009
    @ 18:04

    Jag vill bara säga att Anders du verkar ha huvudet på skaft och din inställning säger att din framtid ser ljus ut. Jag jobbar som programmerare idag men ska plugga spelprogrammering nästa höst. Efter min utblidning hoppas jag att jag får chansen att jobba med någon som dig. Vi skulle springa om varenda spelbolag på 2 år. Håll fortet!


  16. Anders Troberg
    on Sep 10th, 2009
    @ 18:35

    Tackar. Vi lär nog inte träffas professionellt, då jag inte jobbar i spelbranschen, jag gör program för offentliga sektorn. Jag är bara speldesigner som hobby.

    Det behövs dock lite av det här tänket utanför spelbranschen också, så jag gör min bit på mitt håll.


  17. Putte
    on Sep 11th, 2009
    @ 8:03

    Jag tycker offentliga sektorn ska piratkopiera så kan ju Anders Troberg bli hobbyprogrammare. För om ingen betalar ens arbete vad ska man då leva på?


  18. Anders Troberg
    on Sep 11th, 2009
    @ 15:55

    Du kanske missat det, men öppna programvaror och öppna licenser är den stora grejen just nu i offentlig förvaltning. Fler och fler kommuner går över till öppna produkter.

    Det går dessutom alldeles utmärkt att leva på det. Kunderna betalar inte för en programvara, de betalar för att vi löser deras problem. Programvaran är bara en bit, verksamhetskunnande, support, integration, konsulting, utbildning och så vidare är betydligt mer lukrativt än försäljning av produkter. Man kan låta produkterna vara dörröppnaren för de andra tjänsterna.


  19. ilari silander
    on Okt 13th, 2009
    @ 11:40

    Det finns demos till konsoller också om du hade missat det Anders.
    Sen ifall utvecklarna har missat att göra demos till just rollspel hjälper ju inte i kampen mot piraterna.
    Det räckte med att jag googlade på ”RPG demos” så fick man upp en del, men det jag vill säga är att om man söker så finner man.

    Vi kan ta upp exemplet som du tog upp angående att köpa en bil.

    Du ska köpa en sprillans ny volvo.. men du går inte in i butiken, utan du tar bilen från parkeringen, för den står ju ändå där med nycklarna i tändningslåset.
    Sen kör du med den så länge du känner att det behövs innan du kanske köper den, om den uppfyllde kraven?

    Om du har tänkt att göra spel, film, böcker eller någon annan konst, så borde du börja fundera på vilka det i slutändan är som betalar för din lön.
    Att sitta hemma och göra hobbyspel medans man jobbar 5-skift som fabriksarbetare är inte samma sak som att jobba för ett stort spelföretag och tillverka AAA-titlar.

    Du pratar också om att man kan leva på själva underhållet.
    Javisst, kan du ju ge bort en volvo gratis och leva på att dem underhåller bilen, men det kostar ju multum att tillverka själva volvon också.
    Att släppa en bok har inga underhållsmöjligheter, precis som en film eller ett spel.
    Ska du tjäna på att hjälpa någon varva ett spel?
    95% av alla som spelar gör nog inte det för att kunna fortsätta utveckla spelet, utan dem spelar för att det är underhållande.


  20. Richard Fridvall
    on Jan 9th, 2010
    @ 19:15

    Snälla, jag ber er. Sluta jämföra spel och andra program med andra produkter. Du kan kopiera ett program tusen gånger utan nån kostnad alls. jämför det med en bil som kostar åtskilliga tusen att tillverka.

    Det är inte samma sak! Jämför i så fall vad det kostar att ta fram ritningarna och designen för bilen (flera miljoner kan jag berätta) med ett spel är en mycket bättre jämförelse. Du kan kopiera en ritning hyfsat billigt (kronor) men själva utvecklingen kostar enormt. Så vem ska betala? Vem sak betala spelen?

    Som det är nu fungerar kopieringsskydd som ett sätt att skydda ”ritningarna”. Spel som vi ser det idag kommer nog att förändras enormt av det enkla faktum att det går inte att stoppa de som piratkopierar (om man nu inte gillar 1984). Så spel som erbjuder mer genom t.ex. att ladda ner det från deras hemsidor eller som WOW betalar en viss summa i månaden är nog det vi kommer att se mer av i framtiden. (tänk dig att få ett spel som bara fungerar ett visst antal timmar, problemet med det är att folk kommer att gnälla över det med och till sist kommer någon att knäcka det systemet)

Skriv en kommentar

© 2009 Spelutbildningar. All Rights Reserved.

This blog is powered by Wordpress and Magatheme by Bryan Helmig.